I det følgende gennemgås dels et kompaktkamera, dels et spejlreflekskamera. Grundlæggende set er der ingen større forskel på de knapper og funktioner, kameraerne indeholder, om end de kan have lidt forskelligt udseende. Der kan være rigtig mange knapper og hjul placeret forskellige steder på kamerahuset.
Knapperne har som oftest forskellige funktioner, alt afhængigt af hvordan kameraet anvendes. l bunden af dit kamera finder du lågen til batteriet. Langt de fleste kameraer bruger store batterier, for eksempel lithium-batterier, men mange kan også anvende almindelige AA-batterier. Næsten alle kompaktkameraer har en zoom-funktion.
Hvor meget, der kan zoomes ind, afhænger af det enkelte kameras specifikationer. For spejlreflekskameraernes vedkommende kræver zoom, at du har et zoom-objektiv påmonteret. Køber du et spejlrefleks, vil det normalt blive leveret med et standardobjektiv, der har en zoom-funktion.
Der findes en række gennemprøvede og veldokumenterede teknikker, som kan anvendes til fotografering under vanskelige lavlysforhold (som for eksempel i en grotte eller ved et lejrbål), men desværre findes der ikke nogen hemmelig indstilling eller magisk knap, som bare klarer ærterne. Der er dog nogle ting, du kan gøre: Den første er at finde støtte for dit kamera. Da du befinder dig i en stærkt dæmpet belysning, vil din lukkerhastighed ryge langt ned under 1/60 sekund (hvilket er det laveste, de fleste af os magter med håndholdt kamera uden at tage uskarpe billeder). Ideelt set bør du sætte dit kamera på et fotostativ. Eller måske på et etbensstativ? Hvis du ikke har nogen af delene, skal du støtte dit kamera på et eller andet (jeg har for eksempel forsøgt mig med ryggen på en tom teaterstol, med et rækværk foran en turistattraktion og med sikkerhedsmuren på toppen af Empire State Building i New York -ja, endda med en vens eller et familiemedlems skulder). Jeg gør alt, hvad jeg kan, for at finde støtte, så jeg slipper for at sætte min ISO op (hvilket er sidste nødløsning, medmindre du har et af de nyere, dyre kameraer med fantastisk støjreduktion ved høje |SO'er). Hvis det er umuligt at finde støtte for kameraet, er du nødt til at øge din ISO til et punkt, hvor lukkerhastigheden kommer op på 1/60 sekund eller derover og så holde dit kamera så stabilt som overhovedet muligt. Med en betydelig forøgelse af din ISO undgår du ikke støj på billederne og må derfor ty til noget støjreduktionssoftware (som for eksempel Dfine 2.0 fra Nik Software - et plug-in-modul til Photoshop og Lightroom, som er fænomenalt til at fjerne støj uden at sløre dine billeder).
Billeder taget efter mørkets frembrud kan drille en del, fordi ikke to steder er ens oplyst. Men det kan der rådes bod på: Først og fremmest skal du finde den rette eksponering. Da det hele er så mørkt, vil din første tanke nok være at rette søgeren mod noget lys, men hvis du gør det, vil kameraet tro, at hele motivet ligger i lys og vil undereksponere billedet voldsomt. Prøv i stedet at rette fokus lidt til venstre eller højre for lyset, tag et billede, og tjek det på LCD-skærmen. Ser det stadig for mørkt ud, skal du bruge eksponeringskompensationen til at lysne billedet med én blænde og så tage et nyt testfoto. Inden længe vil din eksponering være lige på kornet. Da din eksponeringstid kan komme til at ligge på alt fra et par sekunder til et par minutter (alt efter lyset), er du nødt til at bruge stativ for at få billedet skarpt. På grund af den lange lukkertid bør du også bruge trådudløser eller trådløs fiernbetjening, så du undgår at skabe rystelser i kameraet, når du trykker på udløserknappen.Til den rette hvidbalance vil jeg bruge“virkeligheds”- tricket fra side l 70. Det bedste tidspunkt til aftenbilleder af bymiljøer er cirka en halv time efter solnedgang, hvor balancen mellem det naturlige lys og byens lys er perfekt.
Når jeg drager af sted for at fotografere sport, har jeg følgende med:
- Mindst to kameraer.
- Et meget langt objektiv, som for eksempel et hurtigt f/4 200-400 mm-zoomobjektiv eller et 300 mm-objektiv med fast brændvidde.
- Et zoomobjektiv, som for eksempel et f/2,8 70-200 mm og en vidvinkelzoom, såsom en 24-70 mm.
- Et fiskeøjeobjektiv (til overbliksbilleder af sportspladsen eller stadionet).
- Et etbensstativ til støtte for mit længste objektiv.
- En BlackRapid R-Strap-rem til mit ekstra kamera, så det er lige ved hånden, hvis jeg får brug for det.
- En bærbar computer og en hurtig FireWire- (eller IEEE 1394-) hukommelseskortlæser.
- Et trådløst netkort til upload af mine billeder undervejs i kampen eller konkurrencen.
- Reservebatterier til begge kameraer, batteriopladere, en renseklud og en miniblæsebælg til at fjerne støv fra mit objektiv.
- Knæbeskyttere(så jeg kan knæle ned i lav stilling uden at ødelægge mine knæ).
- Et modulærtThinkTank-bæltesystem til opbevaring af mit fiskeøjeobjektiv, ekstra hukommelseskort, en flaske vand, et stykke chokolade og mit vidvinkelobjektiv.
- En Hoodman HoodLoupe-lup så jeg kan aflæse min LCD-skærm i skarpt dagslys.
- En kamerataske på hjul f.eks. af mærket ThinkTank Airport Security 2.